Program szkolenia
7 dniowy program (54 godzinny)
1. Przegląd wybranych przepisów branżowych (np. sądownictwo, ochrona zdrowia, pomoc społeczna) określających sposób postępowania z dokumentacją w konkretnej jednostce, firmie, urzędzie – studium wybranych przypadków;
2. Postępowanie z dokumentacją w przypadku nakładania się na siebie różnych systemów oraz zasad w zakresie archiwizacji;
3. Przegląd oraz praktyczne stosowanie prawodawstwa polskiego oraz unijnego w zakresie sposobu postępowania z dokumentacją realizowanych projektów unijnych;
4. Obieg i archiwizacja dokumentów – tworzenie własnych regulacji wewnętrznych w oparciu o zasady i przepisy ogólne;
5. Konstruowanie własnej instrukcji kancelaryjnej oraz archiwalnej (opcjonalnie – zbioru procedur);
6. Tryb oraz zakres wprowadzania zmian w już istniejących regulacjach własnych;
7. Jednolity rzeczowy wykaz akt – system klasyfikowania oraz oznaczania wytwarzanej w jednostce dokumentacji;
8. Tworzenie jednolitego rzeczowego wykazu akt w oparciu o przepisy ogólne, branżowe oraz zarządzenia własne;
9. Tryb oraz zakres wprowadzania zmian i aktualizacji w obowiązującym w jednostce rzeczowym wykazie akt;
10. Podstawy prawne oraz rodzaje i zakres ograniczeń w dostępie do informacji tajnej i poufnej;
11. Podstawy prawne oraz zakres ochrony danych osobowych;
12. Tworzenie oraz wdrażanie własnych regulacji, procedur i rozwiązań organizacyjnych w zakresie ochrony dostępu do informacji;
13. Systemy oraz pomoce ewidencyjne na poziomie obiegu dokumentacji w jednostce (kancelaria, sekretariat, komórka merytoryczna);
14. Systemy oraz pomoce ewidencyjne w archiwum zakładowym (składnicy akt);
15. Obowiązki aktotwórców w zakresie tworzenia dokumentacji archiwalnej wynikające z realizacji zapisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym;
16. Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych;
17. Przekazywanie dokumentacji archiwalnej do archiwum państwowego – aspekty formalno-prawne i organizacyjne;
18. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją jednostek likwidowanych lub reorganizowanych;
19. Obowiązki aktotwórcy w zakresie zabezpieczenia dokumentacji niearchiwalnej ze szczególnym uwzględnieniem dokumentacji płacowo-osobowej pracowników jednostki likwidowanej;
20. Obowiązki aktotwórcy w zakresie zabezpieczenia oraz przekazania do archiwum państwowego powstałej w jednostce dokumentacji archiwalnej;
21. Aspekty formalno-prawne oraz organizacyjne funkcjonowania archiwów depozytowych;
22. Zasady postępowania z dokumentem papierowym i elektronicznym – najważniejsze podobieństwa i różnice. Przegląd aspektów formalno-prawnych, organizacyjnych oraz finansowych;
23. Zagadnienia związane z digitalizacją dokumentu papierowego;
24. Ramowe wymagania prawne i techniczne dotyczące tworzenia, obiegu i archiwizacji e-dokumentu. Przegląd ciekawszych realizacji.
Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.
Adresaci szkolenia
Dyrektorzy kierownicy jednostek i firm, kierownicy działów administracyjnych, archiwiści zakładowi, pracownicy samorządowi, urzędnicy administracji państwowej wszystkich szczebli, osoby odpowiedzialne za prowadzenie i archiwizację dokumentacji, osoby realizujące projekty finansowane z Funduszy Europejskich.
Cel szkolenia
Głównym celem kursu jest dobycie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie tworzenia, obiegu i archiwizacji dokumentów w instytucji, firmie, projekcie.
Cele szczegółowe:
- Uzyskanie wiedzy nt. zasad prawidłowej archiwizacji akt oraz procedurami brakowania
- Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania normatywów kancelaryjnych,
- Nabycie umiejętności właściwego kwalifikowania i klasyfikowania dokumentów
Nabyta wiedza oraz umiejętności przygotują uczestników do samodzielnego postępowania w zakresie tworzenia własnych dokumentów oraz archiwizowania całości dokumentacji instytucji, firmy, projektu.
Metodyka szkolenia
• metoda warsztatowa;
• omawianie przypadków (case study);
• praca z wybranymi aktami prawnymi;
• konsultacje w zakresie tworzenia własnych przepisów wewnętrznych przez uczestników szkolenia.
KURS JEST AKREDYTOWANY PRZEZ LUBELSKIEGO KURATORA OŚWIATY DECYZJĄ NR 15/2015
PAMIETAJ ŻE MOŻESZ POZYSKAĆ DOFINANSOWANIE NA REALIZACJĘ KURSU
Organizacja szkolenia
Zgłoszenie jest umową uczestnictwa w szkoleniu zawartą pomiędzy Organizatorem a firmą/uczestnikami zgłoszonymi. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie do organizatora zgłoszenia. Odwołanie zgłoszenia musi być dokonane w formie pisemnej lub telefonicznej. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją ze szkolenia. W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie do 8 dni przed szkoleniem, zwracamy całą wpłatę; w przypadku rezygnacji w terminie późniejszym niż 8 dni lub niestawienie się na szkoleniu- uczestnik zostanie obciążony kosztem 100% wartości zamówienia. W przypadku odwołania szkolenia zwracamy wpłaconą opłatę. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany prowadzących/ trenerów oraz miejsca szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora.
PLAN KURSU:
1 dzień szkolenia:
godz. 10.00 - 11.30 /Rozpoczęcie, zajęcia 2 godz./
godz. 11.30 - 11.45 /przerwa na kawę/
godz. 11.45 - 13.15 /c.d. zajęć 2 godz./
godz. 13.15 - 14.00 /lunch/
godz. 14.00 - 15.30 /c.d. zajęć 2 godz./
2-6 dzień szkolenia
godz. 9.00 - 11.15 /Rozpoczęcie, zajęcia 3 godz./
godz. 11.15 - 11.30 /przerwa na kawę/
godz. 11.30 - 13.00 /c.d. zajęć 2 godz./
godz. 13.00 - 13.45 /lunch/
godz. 13.45 - 15.15 /c.d. zajęć 2 godz./
7 dzień szkolenia:
godz. 9.00 - 10.30 /c.d zajęć 2 godz./
godz. 10.30 - 10.45 /przerwa na kawę/
godz. 10.45 - 12.15 /c.d. zajęć 2 godz./
godz. 12.15 - 13.15 /lunch/
godz. 13.15 - 14.45 /c.d. zajęć 2 godz./